Escolta el programa!
Tornem a ser aquí. Avui per parlar de microrelats, en primer lloc; després, per conversar amb l’escriptora Tecla Martorell. Parlarem de narrativa, de diverses maneres d’acostar-se o de cultivar la narrativa. Allarga’m la mà per acompanyar-me en aquesta aventura d’avui, segur que t’agradarà. Som-hi?
En l’era de
la globalització, de les presses, dels low cost i dels fast food... la
narrativa també ens ofereix la seva versió breu i ràpida, si més no, ràpida de
llegir, potser no d’elaborar, ja se sap que les grans delícies culinàries poden
ser breus, però intenses, i resultat de moltes hores d’investigació i de fogons
i altres eines; així també se’ns presenten els microrelats, que ara estan tan
de moda, a la page, en podríem dir.
Però què podem entendre per microrelats? Flavia Company ens ho explica:
Durant els últims anys, el gènere del microrelat ha aconseguit un
lloc destacat en el món de la literatura. La seva extensió, tan breu, la capacitat de síntesi i, al mateix temps, la
velocitat de la lectura,
l’han convertit no només en un gènere conegut i reconegut sinó també en una
molt bona eina de treball per a tota mena de tallers d’escriptura. Amb cap
altre gènere narratiu no es pot assolir el que s’assoleix amb el microrelat: acabar
diverses obres en poques sessions.
El microrelat té diversos punts en comú amb altres formes breus de
la narrativa, com ara les faules, la poesia en prosa, els aforismes, el
periodisme o, per què no, els acudits. No obstant això, se’n distingeix, i molt,
pels seus objectius i,
també, per l’estil que el
caracteritza. Per exemple, si el comparem amb els aforismes, és obvi que el
microrelat no pretén enunciar veritats universals i intemporals sobre la
humanitat; si el comparem amb el periodisme de notícies breus (que de vegades
semblen ficció), sabem que l’objectiu del microrelat no és pas informar; i si
el comparem amb els acudits, observem que els microrelats no necessàriament
volen fer gràcia (tot i que moltes vegades en fan).
Ha de quedar clar que el
microrelat no és el resum d’un conte o d’una novel·la, sinó que és una altra
manera d’explicar històries. I aquí és on rau la clau de tot,
en el fet d’explicar històries. El microrelat ha de tenir presentació, nus i desenllaç.
Dit d’una altra manera, ha de
proposar un conflicte que es
resolgui en acabar el text. El microrelat és l’essència d’allò
que es vol explicar i s’ha de fer l’esforç d’explicar-ho amb la mínima quantitat d’elements possible.
Els elements que el lector necessita per entendre i
visualitzar la història que li volem transmetre.
Encara que sembli estrany, un dels elements més importants dels
microrelats és el títol.
En un gènere tan breu, que disposa de tan poques línies, el títol no és només
el títol, sinó que és també la primera línia, i no es pot pas desaprofitar. Ens
ha d’aportar algun element, ens ha de donar la clau de la lectura o el
començament de la història o, fins i tot, el final. Què volem dir, quan diem
que el títol ens pot oferir el final? Volem dir que el títol s’entén quan acabem de llegir el
relat.
Acabem de dir que el microrelat és breu, però… Com n’és, de breu?
Des de quantes línies com a mínim es pot parlar d’un microrelat i fins a quina
extensió pot tenir, abans de convertir-se en un relat (sense el “mini” a
davant)? Hi ha diverses opinions i els estudiosos es posen d’acord amb l’extensió
mínima, que pot ser fins i tot una única paraula (amb un bon títol, això per
descomptat). Hi ha menys acord a l’hora de plantejar l’extensió màxima: hi ha
estudiosos que la situen en una trentena de línies i n’hi ha també que la
situen en dues o tres pàgines.
La
característica principal, doncs, és la brevetat; però aquesta brevetat permet
una extensió variable i dins d’aquesta brevetat hem de ser capaços de
sintetitzar i de mantenir la tensió narrativa.
I per
mostra, un botó. És clar, n’hem de fer un tastet, no? A més, si es tracta de
microrelats tenim espai, per a una novel·la de 500 pàgines segurament no, però
per aquest altre format sí. Vinga, doncs. Afineu els vostres sentits, que la
condensació implica molta reflexió, també.
Llegim
alguns dels microrelats, microcontes o contes breus –diverses maneres de
referir-nos a la mateixa realitat– d’un clàssic, de Pere Calders:
Nota biogràfica
Em dic Pere i dos cognoms més.
Vaig néixer abans d’ahir i ja som demà passat. Ara només penso com passaré el
cap de setmana.
Obcecació
Entre anar al cel o quedar-se a casa, va preferir això darrer, a desgrat del poder de la propaganda contrària, i del fet que a casa seva hi havia goteres i moltes i molt variades privacions.
Entre anar al cel o quedar-se a casa, va preferir això darrer, a desgrat del poder de la propaganda contrària, i del fet que a casa seva hi havia goteres i moltes i molt variades privacions.
Per a un demà millor
(Drama
en menys d’un acte)
L’escena
representa:
A
l’esquerra, una posta de sol. A la dreta, un cap de setmana.
En
alçar-se el teló, l’únic personatge de l’obra (jove de bona presència) s’avança
amb el propòsit de recitar un estremidor monòleg de protesta. Però es desploma
el teló a causa d’una avaria mecànica i l’esclafa. Llestos.
FI
(Els
dimarts no hi ha funció, per descans de la Companyia.)
A tornajornals
Un dels grans enamorats que registra la Història (encara que de
moment no ho sembli), fou Lluís XVI, que va perdre el cap per Maria Antonieta.
I tingué la sort, enmig de la desgràcia, d’ésser correspost en la mateixa
mesura per la seva estimada.
Carta al jutge
Distingit senyor:
Porto fins a les darreres conseqüències el precepte d’estimar el
proïsme com a mi mateix i ara, quan he decidit suïcidar-me degut a males
transaccions i a desenganys amorosos, acabo de matar un veí del mateix replà,
segon pis tercera porta, amb perdigonada d’escopeta de dos canons disparats
alhora. Gràcies a aquesta fidelíssima interpretació del meu afecte als nostres
semblants, ningú no em podrà engaltar que ja m’ho diran de misses…
Pels volts del paller
Buscava en el comerç un bon forat per a la meva agulla, però al
final va resultar que només se’l podia fer ella mateixa. Per la por d’espuntar-la,
la vaig deixar nua tal com havia vingut al món.
Balanç
Tot just quan estava a punt d’abastar la galleda, va fallar-li una
cama i caigué al pou.
Mentre queia, va passar-li allò tan conegut de veure d’un cop
d’ull tota la seva vida. I la va trobar llisa, igual i monòtona (dit sigui
entre nosaltres), de manera que s’empassà l’aigua d’ofegar-se amb una exemplar
resignació.
Els bons costums
El cavall, desorientat per una malapta estirada de la brida, va
fer un bot i el cavaller caigué en mala posició. El genet es va trencar una
cama i el cavall, convençut que complia un deure pietós, va rematar-lo amb una
forta guitza a la nuca.
Per
llegir-ne més, podeu anar a microrelats.cat. I si
us n’agrada escriure o voleu provar-ho, se’n convoquen diferents premis. No
perdeu pistonada!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada