Escolta el programa!
Tornem a ser aquí! En aquesta ocasió, aprofitant que estem damunt de diverses festes majors, parlant de festa major, en concret ens centrarem en la de Reus, per proximitat i, per això, també parlarem amb Antònia Farré que ens explicarà el seu conte sobre el senyor NO (podreu trobar penjat al nostre bloc el seu vídeo en què la veiem mentre ens explica el conte), un regal per als nostres sentits i, sobretot, per als més menuts. No us ho perdeu!
Ens centrem en la festa de
Misericòrdia i busquem i rebusquem en la llegenda de la seva aparició, que es
remunta al 1592, un segle en què la població reusenca havia crescut notablement
i en què la pesta fa estralls, no només a Reus, és clar. La versió de la
llegenda assenyala el dia 25 de setembre com el dia de l’aparició. De la mà de
Narcís Camós, un religiós que es va dedicar, al segle XVII, a recórrer els
diferents santuaris marians per recollir-ne les llegendes, en el cas de Reus
diu:
Enriquece el
término de la villa de San Pedro de Reus, una capilla dedicada a la Reina de
los Ángeles, María, con título de Misericordia, el cual se conforma tanto con
sus hechos. Estos socorros de Misericordia experimentaron los moradores de esta
villa cerca los años del señor 1592, en los cuales, teniéndoles muy apretados
una grave pestilencia, apareció esta gran Señora a una niña que apacentaba
ganado en dicho lugar y le dijo que hablase con los jurados de la villa y
dijese que rodearan sus muros con una vela y después la dejasen arder cuanto
duraría puesta delante del Santísimo, porque se les aliviaría aquel mal.
Quedó
la niña con esto tan admirada que dudó el ser creída de ellos, pero la
Virgen le dió un señal con que, viendóla, quedaron satisfechos, que fué
ponerle la mano en el carrillo y dejarla con eso, con que no tardaron en la
ejecución del mandamiento, experimentando muy presto el deseado alivio, con el
cual se mostraron agradecidos, edificándole una capilla en el lugar dónde había
aparecido a la niña, con título de Nuestra Señora de Misericordia, a la cual
tienen mucha devoción.
La identitat de la nena que va
rebre el senyal amb el temps s’atribueix a Isabel Besora. Al lloc on se suposa
que es va produir el fet és on es va construir l’ermita per als devots perquè,
és clar, el fet va despertar-ne la devoció.
La llegenda, però, recreada per
Mn. Ballarín diu:
Per la banda
bona, la gent d’aquest país encara tenia l’ànima medieval.
I vet ací. La
fadrineta de cal pellaire era una noieta medieval, la dels contes amb prínceps,
ballades a les fontades, dies de mercat i dies de fira. Creia en marededéus
aparegudes sense estamordir-se.
La ciutat,
però, vivia estamordida per la pesta. Mentrestant, la fadrina de cal pellaire
sortia a pasturar el ramat.
I va trobar-se
amb la Mare de Déu.
No s’hi va
esporuguir. La Mestressa tampoc no la va esporuguir. No va amenaçar al poble
amb pestes i guerra si no feien bondat. Tampoc no va demanar penitències pels
pecats. Feta a la terra dels homes, la Mare de Déu també era medieval. Només va
dir a la mosseta que el poble fes processó amb una candela tan llarga com la
muralla i que, per sempre més, la tinguessin encesa.
La fadrineta en
va innovar al poble.
Tant se val, no
la van pas creure.
Va reveure
Missenyora i va tornar-ne amb un bes d’Ella fet rosa a la galta. Déu meu. La
Verge, poetessa del «Magnificat», feia a la pastoreta el més bell present que
podia fer-li. Un bes a la galta convertit en flor.
Tant se val,
ara sí que se la van creure.
Però la més
bona jo diria que va venir després. La candela continuava encesa a
Misericòrdia, la gent hi acudia, la marededéu esdevingué casolana. Però la
pastoreta va continuar amb el ramat, com si res, com si res va continuar amb el
pa de cada dia, com una reusenca més. Es veu que aquella gent del temps trobava
tan de cada dia veure marededéus que no l’amoïnaren com, segles a venir, hom
les faria passar morades a la Bernadeta i als minyonets de Fàtima després de la
feta. La candela de la Misericòrdia continuava encesa.
Sense renou,
cada fill de la ciutat se sabia amb un bes de la Mare de Déu fet rosa a la galta
de l’ànima.
I avui encara
és així.
Però les gestes de la Mare de Déu
de Misericòrdia no acaben aquí, també es parla d’una aparició de set estels, a
finals del segle XVII, que durant algunes nits es van poder contemplar al cel
disposats sobre l’ermita, van desaparèixer en ploure de manera abundant sobre Reus
i acabant amb la sequera que es patia.
Poc més endavant, encara al segle
XVII, se li atribueix l’eliminació d’una plaga de llagostes que sacsejava els
cultius dels camps.
Fruit de la llegenda també hi
havia el ball de la Mare de Déu, Ezequiel Gort ens explica què era:
Amb aquest nom
coneixem un ball parlat, és a dir,
una peça de teatre popular de carrer que es representa en carrers i places i
participa en les processons junt amb les altres danses.
L’argument
explica com mentre el consell de la vila es troba reunit, a causa del pesta que
flagel·la la població, la pastoreta, tot resant, rep la visita de la Mare de
Déu. Aquesta li anuncia la fi de la malaltia si la vila li mostra la seva
devoció. Els consellers reben la notícia de l’Aparició de la boca d’Isabel
Besora i, primerament, no la creuen. La Mare de Déu s’apareix una altra vegada
a la noieta i li posa, com a senyal, la rosa de Reus a la galta. Així, els
jurats la creuen, la pesta s’acaba i l’obra finalitza enmig de lloances a la
Mare de Déu de Misericòrdia.
I vinculat amb aquest ball hi ha
el ball dels diables que apareixen amb la intenció infructuosa de barrar el pas
a la Mare de Déu de Misericòrdia amb el foc que produeixen.
Amb el temps, doncs, aquelles
devocions marianes s’han anat convertint amb l’actual festa major de
Misericòrdia que tenim. La llegenda, però, resta per sempre, la seva presència
i el seu record és evident en nombrosos casos com la mateixa rosa de Reus que
trobem en l’estendard de la ciutat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada