Avui, aprofitant que el dia 3 d’octubre fa un any que ens va deixar, i
que la setmana vinent farem vacances perquè és el dia de Tots Sants, parlarem
de Mossèn Asens; no va ser cap escriptor, però sí una persona que va influir
molt en la nostra cultura, perquè durant el franquisme va fer mans i mànigues
per eixamplar l’escletxa de llibertat que, a través d’ell, la gent podia tenir
i que, en canvi, la dictadura negava. Després entrevistarem dues reusenques de
lletres: Fina Masdéu i Victoria Rodrigo. Dues propostes ben diferents i ben
interessants, no trobes? Ens hi acompanyes?
Per entendre mossèn Asens i la seva època, cal que
sapiguem què va suposar l’Església durant el franquisme.
L’Església amb el seu nacionalcatolicisme estava
donant suport a la dictadura franquista, però generalitzar sempre ha estat una
cosa de mal fer i aquest és un cas en què s’evidencia, perquè no tota la gent
d’Església estava d’acord amb les mesures preses pel règim i, per tant, que se
l’identifiqués amb ell. Molts van ser els casos en què l’Església va aixoplugar
els actes d’arrel més catalanista, tot i que en fer-ho també hi hagués algun
clergue que s’hi jugava el coll (Benet 1995: 449-499). Només cal recordar el
cas del cardenal Vidal i Barraquer o, més endavant, el cas de l’abat de
Montserrat, Aureli Maria Escarré, que serà proscrit el 1965 arran d’unes
declaracions d’oberta oposició al franquisme, fetes al diari francès Le Monde el 14 de novembre de 1963, en
què diu, entre altres, que: «El règim espanyol es declara cristià però no
segueix pas els principis bàsics del cristianisme»; hi exposa que no hi ha
justícia sense llibertat i arremet en contra del règim dictatorial que assota
l’estat espanyol, aferrat al Concili Vaticà II (Gringore 1970: 65-75). Sense
haver de patir l’exili, o, en tot cas, havent-ne de patir un d’interior, trobem
altres casos de queixes franquistes, sobretot pel fet de fer la missa en català
(Soberanas 1986: 703-721).
La diòcesi de Tarragona, en concret, passada la
guerra, compta amb 140 sacerdots i el bisbe auxiliar assassinat (Samsó 1995:
144) i l’arquebisbe (Vidal i Barraquer) desterrat. No és fins al 1944 –Vidal i
Barraquer va morir el 1943– que va accedir a cardenal Manuel Arce Ochotorena i,
en morir Arce el 1948, el juliol de 1949 pren possessió del càrrec el cardenal
Benjamín de Arriba y Castro (Duch 1996: 263), de fermes conviccions
franquistes, que haurien de portar molts maldecaps a aquells eclesiàstics que
intentaven contrarestar la força del règim.
És en aquest context que hem d’inscriure mossèn
Josep Asens Huguet (Alforja, 24 de setembre de 1923 – 3 d’octubre de 2015). Ell
va ser una persona de tarannà obert, conciliador, dialogant, unitari... La seva
paraula i la seva actitud sempre incorporaven un missatge d’esperança i
d’esforç per aconseguir una societat més justa que evités el sofriment de les
classes més pobres i afavorís una convivència en pau i llibertat. Va voler
mantenir-se deslligat de les coses mundanes, de manera que entregava part dels
seus diners als pobres. En aquest sentit, va ajudar, des de la més absoluta
discreció, moltes persones desvalgudes, per qui sempre tenia un consell, i va
refusar qualsevol tipus de reconeixement. Va deixar dit: «Sempre he obrat molt
senzillament i si alguna cosa de les que he fet ha aixecat rebombori sempre ha
estat sense voler.» (Diari de Tarragona) De la mateixa manera que no volia
acumular riqueses, tampoc volia acumular protagonisme, per tant, i això el va
dur a treballar sempre per ajudar la societat des de l’ombra. En paraules de Mn.
Gil, va ser un «home d’una gran autenticitat, extraordinari, senzill a més no
poder». Li interessava buscar contactes amb la gent per fer apostolat i per
eixamplar l’oposició al franquisme. Pretenia tirar endavant, per tant, una
Església oposada al nacionalcatolicisme imperant durant la dictadura que li va
tocar viure i que, afortunadament, a nosaltres ens va tocar viure al seu
costat.
Als 17 anys va ingressar al Seminari de Tarragona i
va ser ordenat sacerdot el 22 de gener de 1950. La primera missa l’oficià al
seu mateix poble, Alforja, el 29 de gener d’aquest any. Però aviat, en aquest
mateix 1950, concretament el 24 de setembre, va ser nomenat vicari de Sant Pere
(a Reus), fins al 1967. Entremig va ser nomenat, a més, capellà de la Hermandad
Sindical de Labradores y Ganaderos de Reus (el 21 d’octubre de 1953) i vocal de
Junta Local de Formación Profesional Industrial de Reus (el 13 de febrer de
1956). La seva marxa de Sant Pere segurament devia coincidir amb la detenció
que va patir a Reus per haver deixat un local per fer-hi una reunió
clandestina. Mentre es va estar a la capital del Baix Camp, en un principi va
viure a l’actual avinguda president Companys, 18, on va iniciar una residència
de capellans.
Gràcies al Dr. Vives, el 1967 va fer cap a l’Hospital
Joan XXIII de Tarragona; el van nomenar capellà de la Residència Sanitària de
la Seguretat Social, de l’Institut Nacional de Previsió (l’actual Hospital Joan
XXIII de Tarragona) l’11 d’octubre d’aquell 1967. Però si a Reus s’hi va estar
17 anys a Tarragona se n’hi estarà força menys, ja que aviat el van convidar a
marxar, perquè permetia que la gent de CCOO es reunís al seu despatx (segons
Teresa Fortuny). De fet, el 10 de febrer de 1971 –dos dies abans de comptar amb
un nou cardenal (el Dr. Pont i Gol)– va ser detingut, amb altres membres
d’Acció Catòlica, per «propaganda il·legal», tot i que fou alliberat el mateix
dia. En les seves pròpies paraules: «[...] teníem un director molt... com ho
diria... militar. La qüestió és que també era metge de la Guàrdia Civil i em va
enviar uns quants guàrdies civils per a que se m’enduguessin.» (Diari de
Tarragona) Tant aquesta detenció com la que hem comentat anteriorment mentre
era a Reus són molt significatives tenint en compte que, en principi,
l’emparava l’Església.
A partir d’aquí, el passegen amunt i avall, fins
que el 1971, el nou arquebisbe: el Dr. Pont i Gol, el nomena vicari de Salou el
15 de març del 1971, previ acord de Mn. Muntanyola. De fet, els dos representen
aquesta voluntat catalanista i contrària al règim de l’Església i, els dos,
també van tenir molts problemes amb l’arquebisbe precedent al Dr. Pont i Gol:
el Dr. Arriba y Castro. Segons, Xavier Amorós «es tractava de dos homes
excepcionals» (2002: 320).
Aviat, però, després d’entrar com a vicari a Salou,
torna a Reus per substituir Jaume Fernández a la parròquia de l’Assumpció dels
barris obrers de Sol i Vista i Pelai. El nomenament com a ecònom de l’Assumpció
és del 28 de setembre de 1972, concretament. A partir d’aquí el 21 de juny del
1974 passa a ser membre del Consell del Presbiteri, representant Reus ciutat;
el 20 de setembre del 1979 és nomenat capellà del monestir de les Carmelites
Descalces de Reus; el 15 de març, vicari episcopal del Baix Camp, el Priorat,
la Conca de Barberà, la Segarra, l’Urgell i les Garrigues; el 9 de juny del
1987, delegat episcopal de Càrites Interparroquial de Reus; el 24 de febrer del
1998, director espiritual de la cúria Verge de Misericòrdia de la Legió de
Maria de Reus i, finalment, el 8 de maig del 2000, capellà, també, de
l’Institut Pere Mata. Malgrat jubilar-se l’any 1998, va continuar com a capellà
a les Carmelites Descalces, a l’Institut Pere Mata i a la residència d’avis de
les Borges, fins que el 2010 la salut ja no li ho va permetre.
Tenia el tema del català molt clar i la seva
posició va ser fonamental perquè el català es mantingués en la litúrgia i en la
predicació; a més, en les homilies no s’estava de fer saber les seves idees,
fins i tot de manera contundent. En relació amb la llengua, va intentar buscar
la via pacífica per recuperar-la com a dret innegociable. I amb l’entrada del
Dr. Pont i Gol, molt més dialogador que el seu precedent; era el mateix Pont i
Gol qui se les havia de tenir amb les autoritats franquistes, perquè es va
posar al costat de Mn. Asens i d’altres mossens que, com ell, no entenien que
el català s’hagués d’abandonar en les misses.
Amb la voluntat ferma de construir una nova
societat més justa el trobem especialment abocat als més febles i als més
necessitats en dos àmbits que, evidentment, estan interrelacionats, l’un és
l’àmbit eclesiàstic i l’altre és l’àmbit més directament antifranquista. Com
deia, són dos àmbits que estan vinculats perquè ell creia en una altra manera
de fer més propera i més justa per a les persones, sense coartacions de cap
tipus. I ell va assumir discretament, però decididament, aquest compromís actiu
que, en un cas, el de l’àmbit eclesiàstic persisteix en el temps i, en l’altre,
el de l’àmbit més pròpiament antifranquista, s’esllangueix amb l’adveniment de
la suposada democràcia. S’esllangueix, però continua latent, segurament; i
s’esllangueix per dedicar-se a l’altra de les seves facetes plenament perquè
devia creure que aleshores ja hi havia qui podia reclamar les llibertats o
perquè les llibertats ja s’estaven recuperant; havia fet, per tant,
senzillament una substitució, una substitució mentre les coses anaven maldades,
que després, a partir dels ajuntaments democràtics, creu que ja cal retornar a
qui realment tocava fer aquella funció; o potser és, senzillament, que ja
n’havia tingut prou de rebre cops i pensava que ara que ja no en queien, de
cops, es podia retirar, perquè, com diu Isidre Fonts, «devia ser una de les
persones que més va passar per comissaria» en aquells temps foscos. El seu
tarannà reservat va privar-nos de saber quantes van ser aquestes ocasions en
què va passar per la comissaria o en què va haver de donar explicacions a les
autoritats eclesiàstiques i també va privar-nos de saber l’autèntic motiu de
finalitzar el seu compromís actiu amb l’antifranquisme. Malgrat tot, sí que va
deixar dit al Diari de Tarragona: «Jo
no sóc de cap partit polític, això que quedi clar; sóc apartidista i la mostra
és que quan va arribar la democràcia jo em vaig desvincular d’aquestes coses
per centrar-me en la meva missió de capellà. De fet, ara ja no fa cap falta que
em posi en política, ara ja va sola.» (Diari
de Tarragona).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada